Οι μουσικές ιστορίες του Τάσου Βαφειάδη

Τα καλύτερα αποφθέγματα κορυφαίων δημιουργών

Εγγραφείτε στο κανάλι μας στο YouTube

Ένας συγγραφέας, δυο βιβλία, τέσσερα αποσπάσματα.

Τα παρακάτω αποσπάσματα προέρχονται από τα βιβλία του Τάσου Βαφειάδη, “Οι Κρυμμένες Ιστορίες πίσω από τα Τραγούδια” και  “Ιστορίες από τη μουσική πλευρά της ζωής” (και τα δύο βιβλία από τις Εκδόσεις Ζήτη).

Αποσπάσματα από το βιβλίο “Οι κρυμμένες ιστορίες πίσω από τα τραγούδια”

Οι ιστορίες που ξεδιπλώνονται στις σελίδες του βιβλίου δεν έχουν ως σκοπό μόνο να απαντήσουν στα παραπάνω ερωτήματα, αλλά κυρίως ν’ αποτελέσουν μικρά ταξίδια στο χρόνο, στις πόλεις, στα γεγονότα και στα πρόσωπα, με όχημα τις δημιουργίες καλλιτεχνών όπως η Billie Holiday, ο Elvis Presley, ο Ray Charles, οι Beatles, οι Rolling Stones, ο Bob Dylan, οι Doors, ο Bob Marley, οι Ramones, οι Cure, ο Nick Cave, οι Radiohead, η Amy Winehouse κ.ά. Είναι ιστορίες αναπάντεχες, μελαγχολικές, περίεργες, αστείες, τραγικές, αισιόδοξες, που θα μας κάνουν να ακούσουμε πασίγνωστα τραγούδια σα να είναι η πρώτη φορά.

Οι Κρυμμένες Ιστορίες πίσω από τα Τραγούδια#1 Το μεσημέρι της 26ης Απριλίου του 1986, ο Morrissey και ο Johnny Marr των Smiths κάθονταν στην κουζίνα του σπιτιού του τελευταίου ακούγοντας BBC 1. Ξαφνικά, σταμάτησε η κανονική ροή της εκπομπής και άρχισε να μεταδίδεται το νέο για το δυστύχημα που συνέβη στο πυρηνικό εργοστάσιο του Τσερνομπίλ.

Μόλις τέλειωσε η είδηση για τη συγκλονιστική τραγωδία, ο DJ Steve Wright συνέχισε την εκπομπή του σαν να μη συνέβαινε τίποτα, μεταδίδοντας το χαζοχαρούμενο τραγούδι των Wham! “I’m Your Man”.

Εμβρόντητος ο Marr είπε: «Τι στο διάολο έχει να κάνει αυτό με τις ζωές των ανθρώπων; Ακούμε για το Τσερνομπίλ και δευτερόλεπτα μετά περιμένουν να χοροπηδήσουμε με το “I’m Your Man”;».

Κατόπιν, ο χαρακτηριστικός στίχος “Hang the DJ” του τραγουδιού τους “Panic” γεννήθηκε αβίαστα στο μυαλό του Morrissey. Η φράση άρεσε τόσο πολύ στο συγκρότημα, που έφτιαξαν ακόμα και μπλουζάκια με τη φωτογραφία του Wright και τη φράση “Hang the DJ!”.

***

#2 Το 1963 οι Kingsmen μπήκαν στον στούντιο για να ηχογραφήσουν μια διασκευή του “Louie Louie”. Τους δόθηκαν ελάχιστα χρήματα και έτσι έκαναν βιαστικά, μόνο μια ηχογράφηση που δεν ήταν καλή. Το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν όλα τα λόγια να μην ακούγονται καθαρά. Αυτό βοήθησε, όμως, να ξεκινήσει μια φήμη ότι πίσω από τα ακατάληπτα λόγια κρύβονται βωμολοχίες που περιγράφουν τον ναυτικό να κάνει έρωτα με την κοπέλα του.

Ηθελημένα ή όχι, ήταν μια από τις καλύτερες διαφημιστικές εκστρατείες στην ιστορία του ροκ. Αμέσως έγινε χαμός. Μεταξύ των εφήβων άρχισαν να κυκλοφορούν στα κρυφά σελίδες με τους υποτιθέμενους στίχους του τραγουδιού. Πολλά ραδιόφωνα απαγόρευσαν τη μετάδοσή του λόγω των στίχων του.

Το θέμα πήρε τέτοιες διαστάσεις, που ανέλαβε επίσημα να το διαλευκάνει το FBI! Μετά από τριάντα έναν μήνες έρευνα και σε μια αναφορά 120 σελίδων, απεφάνθη πως δεν υπάρχει τίποτα μεμπτό πίσω από τους στίχους.

Η ειρωνεία είναι πως, αργότερα, ο ντράμερ αποκάλυψε πως στο 54o δευτερόλεπτο φωνάζει τη λέξη “fuck”! Το τραγούδι είναι, πλέον, τόσο μυθικό, που η 11η Απριλίου (ημέρα γέννησης του συνθέτη Richard Berry) έχει ορισθεί ως «Διεθνής ημέρα του Louie Louie».

Αποσπάσματα από το βιβλίο “Ιστορίες από τη μουσική πλευρά της ζωής”

Ιστορίες από τη μουσική πλευρά της ζωής-Τάσος Βαφειάδης #1 Το 1989 η Madonna συνάπτει συμβόλαιο 5 εκατομμυρίων δολαρίων με την Pepsi, το οποίο ορίζει ότι το νέο της τραγούδι “Like a prayer” θα ακουστεί για πρώτη φορά στη νέα διαφήμιση της εταιρίας. Η πρώτη μετάδοση του διαφημιστικού σποτ έγινε ταυτόχρονα σε παγκόσμιο επίπεδο και το βλέπουν περίπου 250 εκατομμύρια θεατές!

Την επόμενη μέρα, στις 3 Μαρτίου, κυκλοφορεί επίσημα το τραγούδι και το βίντεο κλιπ. Η Pepsi περίμενε το βίντεο να είναι μια προέκταση του διαφημιστικού της εταιρίας, αλλά η Madonna κρυφά είχε γυρίσει ένα άλλο, εντελώς διαφορετικό…

Σε αυτό, τη βλέπουμε να χορεύει με ένα μαύρο, κολλητό ολόσωμο εσώρουχο μπροστά από φλεγόμενους σταυρούς, μέσα σε μια εκκλησία και να φιλάει έναν μαύρο άγιο στο στόμα. Προκλήθηκε χαμός! Αμέσως, διάφορες θρησκευτικές ομάδες καταδίκασαν το βίντεο ως βλάσφημο και πρότειναν στους πιστούς να μποϋκοτάρουν την Pepsi. Μπροστά σε αυτόν τον ορυμαγδό διαμαρτυριών, η εταιρία αποσύρει την διαφήμιση. Μάλιστα, ήταν τόσο εξοργισμένοι, που δεν ήθελαν ούτε τα λεφτά τους να διεκδικήσουν!.

Όμως, τα ραδιόφωνα και το MTV παίζουν κατά κόρον το τραγούδι και η Madonna κάνει μια τεράστια επιτυχία, βγαίνοντας ξανά στο προσκήνιο.

***

#2 Το 1949 φαινόταν εμπορικά χαμένο για την δισκογραφική εταιρία RCA Victor. Τον Ιούνιο της προηγούμενης χρονιάς η μεγάλη ανταγωνίστριά της Columbia παρουσίασε στην αγορά το βινύλιο και το LP.

Όμως, στις 31 Μαρτίου του 1949, η RCA δίνει τη δική της ηχηρή απάντηση. Κοιτώντας μπροστά, βλέπει έναν νέο, γρήγορο τρόπο κατανάλωσης της μουσικής και λανσάρει ένα νέο μέσο. Παρουσιάζει ένα μικρό δισκάκι που έχει μέγεθος 7 ίντσες (7”), παίζει στις 45 στροφές και θα κάνει πραγματικά πάταγο.

Βασικό στοιχείο για την επιτυχία του ήταν πως ταυτόχρονα η εταιρία κυκλοφορεί και φορητά πικάπ, σε στυλ βαλίτσας, που θα γίνουν η νέα μόδα μεταξύ των νέων της εποχής. Τα μεγάλα πικάπ που έπαιζαν τα LP βρίσκονταν στα σαλόνια των γονιών τους, ενώ τα μικρά (αυτοενισχυόμενα) πικάπ μπορούσαν να βρίσκονται στο δωμάτιο των εφήβων, αλλά και στα πάρτι τους.

***

ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS

– Οι Κρυμμένες Ιστορίες πίσω από τα Τραγούδια

– Ιστορίες από τη μουσική πλευρά της ζωής (εκδόσεις Ζήτη)

Εγγραφείτε στο κανάλι μας στο YouTube

Τα καλύτερα αποφθέγματα συγγραφέων και κορυφαίων δημιουργών

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο newsletter

Λογοτεχνικά αποσπάσματα και τα καλύτερα αποφθέγματα κάθε εβδομάδα στο email σας...